Retail-Reality-meer-klanten

Meer klanten wil iedereen, maar wat doe je met die klanten in je winkel?!

Jaren geleden kwamen we bij bedrijven, en spraken we vooral over; hoe is de kwaliteit in de winkel, wat is de kwaliteit van het winkelpersoneel, hoe is de conversie en het bonbedrag? De afgelopen jaren zijn er steeds minder klanten, en als gevolg daarvan gaat het gesprek meer en meer over klanten werven. Maar; als je meer klanten naar je winkel trekt, wat doe je dan om ze vast te houden?

Consumenten weten meer

De consument van nu is zich mede door het online aanbod, beter bewust van prijzen en van de kwaliteit van het aanbod. Hij is simpelweg een stuk beter geïnformeerd dan pakweg vijf jaar geleden. Daarnaast is het aanbod in veel winkels teruggelopen, klanten komen in de winkel en er is minder variatie, of bepaalde kledingmaten zijn bijvoorbeeld niet op voorraad. Daar liggen kansen voor het converteren van bezoekers naar kopers, kansen die voor veel winkeliers broodnodig zijn.

Klanten willen nog steeds geholpen worden

Je moet als ondernemer altijd bezig blijven met het bekoren van je klanten. Het gros van de klanten die je winkel bezoeken willen graag geholpen worden! Er zijn zeker sprekende voorbeelden van winkels die hierin vooruitstrevend zijn en succes boeken. Zo zijn er winkels met tablets waarmee klanten direct worden geholpen met het bestellen van een product wanneer dit niet op voorraad is in de winkel. Een voorbeeld van hoe je de service in je winkel verhoogt en tegelijk ook meer contactmomenten met je klanten mogelijk maakt. Beleving in de winkel zal het altijd winnen van online shoppen, online winkelen is puur voor het gemak. Vraag je als ondernemer af, waarom moet ik als klant bij jou kopen? Het antwoord op die vraag is de sleutel voor het creëren van een geslaagde winkelbeleving voor je klanten. Deze winkelbeleving en meer winkelbezoeken is voor ons allemaal een gezamenlijke uitdaging.