Retail-Reality-klantenkaart-en-coupons-gaan-digitaal

Klantenkaart en coupons gaan digitaal

Klanten ruilen persoonsgegevens graag in voor korting

Het is een trend waar je niet omheen kunt, de digitale klantenkaart en de digitale coupons. Hoewel het idee van een klantenkaart niks nieuws is heeft de digitale versie grote impact op de Retail. Het is dé manier om een uitgebreid loyaliteitsprogramma te ontwikkelen. En de praktijk leert dat klanten het helemaal niet zo erg vinden om persoonlijke gegevens te delen in ruil voor korting of gratis producten.

Klanten zoeken digitale coupons op de smartphone

Het inzetten van een digitale klantenkaart levert een schat aan data over je klanten op. Zo kan je bijvoorbeeld in ruil voor een winkelbezoek je klant al belonen. Onderzoek van het CRR (Centre for Retail Research) laat zien dat zo`n twee derde van de Nederlanders de smartphone gebruikt voor het zoeken naar promoties en acties. Ook blijkt uit dit onderzoek dat digitale coupons vaker worden ingeruild dan geprinte versies. Digitale coupons worden ook makkelijker gedeeld via social media en volgens een onderzoek van Nielsen Online vertrouwd 76% van de Nederlanders op aanbevelingen uit hun netwerk. Conclusie, zorg dat je kortingsacties en klantenkaart mobiel beschikbaar zijn en je hebt de ingrediënten voor een succesvol loyaliteitsprogramma. Is het echt zo simpel?

Weten wie wat bij je koopt én wanneer

De nieuwe marketingmanager van Funshopper, Peter Stoop, licht toe: “Het is een must om je klantenkaart online én mobiel aan te bieden. Vroeger wist je niet wie bij je kocht maar met de ontwikkeling van de (digitale) klantenkaart weet je exact wie wat bij je koopt en wanneer. Je kunt passende coupons en acties aanbieden waardoor je jouw klanten al kunt bereiken voordat ze je winkel bezoeken. Door klanten vervolgens ook nog te belonen voor het bezoeken van je fysieke winkel brengen we de online en offline winkelbeleving samen. Het is voor ondernemers al heel normaal om te betalen voor een bezoek aan je webwinkel, bijvoorbeeld via Google (CPC) maar voor een bezoek aan de fysieke winkel wordt dit nog niet gedaan. Daarom hebben wij de universele digitale klantenkaart Funshopper ontwikkeld. Het is de enige klantenkaart waarbij een loyaliteitsprogramma en digitale coupons worden gecombineerd. Onze spaarpunten kunnen worden uitgekeerd in echte euro’s en zijn dus te besteden in elke winkel. Hierdoor kun je klanten echt aan je binden!”